torsdag, juli 3

Ciao!

Då var man hemma efter en helt fantastisk vecka i Rom, Italien.
Allt har varit så himla bra och värmen olidlig. Vi bodde på en camping som hette Country Club Castel Fusano, den låg en bit utanför själva Rom. Jag instämmer helt med vad min vän Karolina skrev "När man gick utanför dörren blev man smutsig, smutsig och smutsig".

Vi har besökt en hel rad med ställen, bland annat Colosseum och Peterskyrkan. Båda två är helt fantastiska platser som bara måste besökas någon gång i livet, det uppmanar jag er alla till. När man besöker en sådan här fantastisk plats vill man så gärna ta en massa kort men att Peterskyrkan är så stor, världens fjärde största byggnad och världens största kyrka, gör att korten blir mindre bra och man fångar inte känslan av att vara där. Då tar man hellre korten för att visa att man varit där. Känslan kan inte beskrivas.

Självklart när man är utomlands i ett varmt land så blir det mycket bad. Vi badade både i poolen och i Medelhavet. Fantastiskt skönt.

På söndagen var vi på en katolsk mässa i Basilica Sao Paolo. Väldigt annorlunda mot vad vi protestanter är vana med. För mig var faktiskt denna kyrkan en mer "Wow!" upplevelse än Peterskyrkan. Förklaringen är att man visste redan innan att Peterskyrkan är stor, men det var man inte beredd på här. I kyrkan hade dom även var sin tavla på alla påvar som någonsin varit. Alla från Petrus till den nuvarande Benediktus XVI; var på en spotlight var riktad så han var upplyst. När jag fick syn på den tavlan tänkte jag "Tänk om påven skulle gå på mässa i denna kyrkan, va häftigt det vore om han kom gåendes här just nu".
I katolska kyrkor är det så här att det är flera mässor på söndagar, jag vet inte om det är så alla dagar men i alla fall på söndagar. Vi var på 10.30 mässan. Senare samma kväll, när jag och Gustaf gick vår dagliga promenad utbrister han:
- Vet du vad? Vi missade påven i morse. Han var på gudstjänsten innan oss. Den som började klockan nio!
Då dog jag, nästan. Vi hade missat påven. Han hade varit på mässa i samma kyrka som oss, precis som jag tänkt, bara någon timma tidigare. Hade vi skyndat oss lite lite mer hade vi deltagit i samma mässa som påven. Fast då kanske vi hade gått misste om vårt nya skämt, påve-kraxet. Nu var det ju inte påven som kraxade eftersom han inte var där samtidigt som oss, utan biskopen som höll i mässan. Men det fick ändå namnet påve-krax.

Självklart kan man inte lämna Rom utan ett besök i några av katakomberna och en riktig shoppingrunda. Därför ägnades tisdagen åt detta. Jag köpte en hel del saker faktiskt.
- en kjol
- en klänning
- en kofta
- ett par solglasögon
- ett linne
- presenter till min familj

Veckan var som sagt helt underbar. Vi har haft många bra diskussioner och jag känner redan att dessa diskussioner gav mycket. Tack alla för en underbar resa!
Nu undrar jag bara hur många som ligger i magsjuka, själv är jag förkyld.
Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar