fredag, september 12

Stor helg !

Som rubriken säger kommer det minst sagt att bli en stor helg. Inte bara kommer jag att ha fullt upp med konfirmationer under större delen av lördagen och nattvardsgudstjänst under söndagen. Utan Åmål får fiiiint besök i helgen av min bror Eric som hittat hem från Småland, och Karolina som hittat tillbaka från Skåne. Helgen till ära är det också ljusfest i Åmål. Har inget direkt bestämt än, men jag ger mig mer än gärna ut i vimlet och ser mig omkring. Ljusfesten är alltid en höjdare.

Igår visade Tv3 sista avsnittet av Sex and the City - någonsin. Jag vet att det kom ut 2004, men under de senaste åren har jag inte varit en flitig användare av tvn, snarare tvärt om. Program jag fastnat för genom åren har kanalerna en tendens att bara avbryta mitt i en säsong, och jag får inte se färdigt. Men äntligen fick jag följa min älskade serie till slutet, och det kunde inte ha slutat bättre. Jag grät framför tvn, så lycklig var jag. Dock hade jag en underlig känsla i kroppen under hela programet igår. Hade det med att göra att det utspelar sig i New York, och gårdagens datum var inget annat än 11 september? Eller var det tanken att Carrie fann sig så olycklig i Paris, staden hon alltid velat åka till. Är det så det kommer att bli för mig den dag jag lämnar Åmål? Trots att jag åker dit jag alltid velat vara sen dagen jag först satte min fot där.
Jag tror att det var lite av både och. När jag läste Aftonbladet igår och insåg att det var fem år sedan Anna Lindh mördades fick jag tänka efter flera gånger. Är det verkligen fem år sedan? Som Frida skrev i sin blogg igår - vad man gjorde den 11 september 2001 och 2003 kommer man aldrig att glömma.

11/9-01 hade vi idrottsdag på Örnäs, min klass vann staffeten och vi var överlyckliga. Hela den dagen kände jag mig yr i huvudet, var på väg att bli förkyld. Jag kunde inte för hela mitt liv föreställa mig vad som pågick på andra sidan jorden - jag som tyckte att min påkrypande förkylning var jobbig. Självklart åkte jag på en riktig ruskig förkylning och var borta från skolan i över en vecka, och vad brukar man sysselsätta sig med när man är sjuk? Jo titta på tv. Gissa vad jag titta på? Jag tror jag kunde nästan varenda tv-inslag från både SVT och Tv4 efter bara någon dag.
11/9-03 var jag på klassresa i Danmark. Av många anledningar är det en skolresa vi sent kommer att glömma. Många ångrar att dom följde med, men oavsett hur den resan utvecklades så vill jag inte ha den ogjord. Jag tror att den här resan gjorde att vi blev den klass som vi blev till slut. Under hela veckan tydde vi oss till varandra, eftersom vi inte förstod ett dugg av vad danskarna sa. Och dom förstod oss lika dåligt som vi förstod dom. Men den stunden jag fick sms av pappa där det stod att vår utrikesminister hade mördats, vilket var nästan ett helt dygn efter det faktiskt skett, kommer jag sent att glömma. Stunden var redan kaotisk som den var.

På tal om kaotiskt, jag måste nog öva in min roll till imorgon. Annars lär det bli MINST sagt kaotiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar