fredag, maj 30

Jag kommer inte från Afrika.

Nu var det klart, analysen av mitt DNA är färdigt!
På kemilektionerna de senaste veckorna har vi genom en rad olika laborationer förberet inför det som stog klart idag. Vi har analyserat vårt eget DNA. Genom att undersöka en viss Alu-sekvens i kromosom 16 har vi tagit reda på om vår släkt härstammar från Afrika. Att undersöka just denna Alu-sekvens är inte farligt, alltså man får inte reda på några pinsamheter, eller om man bär på en hemsk sjukdom, utan endast om man är släkt med en männsika som levde i Afrika för flera hundra tusen år sedan.
Igår eftermiddag stog det klart om vi är släkt, men vi fick inte reda på det för än idag. Om man hade resultatet +/+ betydde det att man är homozygot med anlag från både mor och fars sida, alltså släckten härstammar från Afrika. +/- var självklart att man fått anlag från bara en av sina föräldrar och är släckt, själv var jag, liksom många andra i klassen -/-. Eftersom du är smart så har du redan räknat ut att jag inte kommer från Afrika. I klassen fann vi ingen som var +/+, men det finns en lyckligt lottad lärare på Karlberg som är det. Självklart var denna lärare den första personen jag mötte på stan för dryga timmen sedan. Jag kommer aldrig att kunna se den personen igen utan att börja skratta.

Om cirka tre och en halv timma åker jag till Stockholm för att fira min kära morbror som fyllde 50 nu i dagarna. Det ska bli trevligt, även om jag missar andra roligheter som Kulturfestivalen och annat. Men om man har en morbror som bor i Stockholm träffar man honom bara två gånger om året, vilket är när han besöker Åmål. En gång på sommaren och veckan efter jul. Det är för övrig första gången mormor kommer att se hans hus. Det är stort och mycket snyggt, kom just på att dom har en pool också, haha!

I inkorgen på min telefon finns bland annat tre sms från Karolina med tre underbara citat. Jag skrattar fortfarande!

Golge? Nej google heter det väl?


Han är så underbar min pappa, som för övrigt köpte sig en systemkamera igår :D

1 kommentar:

  1. Hahaha jag skrattade som sagt HÖGT när jag fick dina sms!
    Vem är läraren? TELL ME
    Puss

    SvaraRadera